søndag 29. mars 2009

Fakta på bordet.

Statistisk Sentralbyrå fører grundig statistikk på en rekke viktige områder. Selv har jeg bidratt til forbrukerundersøkelsen http://www.ssb.no/fbu/ og har samlet kvitteringer fra alt jeg har foretatt meg deler av desember to år på rad. Jeg bidrar gjerne til at vi får fakta på bordet.

I dag skriver mange aviser at det er avdekket et omfattende spionsystem som involverer datamaskiner i 103 land, http://tinyurl.com/dnh4mf, og setter dermed ondsinnet programvare på dagsorden.

Jeg har lenge ment at vi har for få nøytrale, offentlige fakta på område IT-sikkerhet. Jeg ønsker meg en årlig norsk, offentlig statistikk som blant annet viser hvor mange norske datamaskiner som er infisert av ulik type ondsinnet programvare. Ser for meg en ny statistikk under området "Teknologiske indikatorer, inkl. IKT". Ideelt kunne deler av resultatene for eksempel produseres ved å innhente og undersøke PC-en til et representativt utvalg personer og bedrifter - der personvernet til de som avgir sin PC til undersøkelse selvsagt ivaretas. Vi trenger mer kunnskap - tall og fakta på bordet vil være et viktig skritt i riktig retning.

Ingen kommentarer: