onsdag 31. desember 2008

Hjelp - hva var koden!

I Aftenposten i går er det et oppslag om nasjonalt helsekort. I følge artikkelen skal tilgang til pasientjournalen vår styres fra kortet. Jeg synes egentlig tanken er god. Du skal selv ha kontroll på hvem som har tilgang til dine data og hvorfor.

Men helsekortet ikke er løsningen på det egentlige problemet. Nemlig behovet for å dele informasjon i helsevesenet mer effektivt mellom ulike aktører samtidig som man ivaretar personvernet på en forsvarlig måte.

God virksomhetsforståelse er en forutsetning for å lykkes med informasjonsutveksling og bruk av IT i helsesektoren. Hvilken informasjon har helsepersonell reelt sett bruk for når man skal utføre oppgaven mest mulig effektivt, og hvordan kan IT benyttes til å løse behovene best mulig?

Kanskje er et helsekort, borgerkortet og offentlig eID som allerede er lovet fra offentlig sektor, BankID eller andre eksisterende ID-løsninger en del av løsningen? Disse løsningene vil uansett bare være en liten del av svaret på å ta i bruk IT mer effektivt i helsesektoren.

torsdag 25. desember 2008

Försvarets radioanstalt - har det noe med oss å gjøre?

Fra 1.1. 2009 trer FRA-loven i kraft i Sverige. Den innebærer at tele-og internettrafikk som på en eller annen måte benytter fysiske linjer i Sverige kan undersøkes med tanke på om kommunikasjonen har noe med for eksempel terrorisme, internasjonal kriminalitet, trusler mot teknisk infrastruktur og spredning av masseødeleggelsesvåpen å gjøre.

Teleleverandører som bruker linjer i Sverige blir pålagt å føre trafikken til såkalte "samverknadspunkt" der FRA på gitte vilkår, får tilgang til trafikken. Det er Post og teletilsynet i Sverige som kan gi forskrifter om slike punkter. Flere telefonsamtaler og annen kommunikasjon som foregår internt i Norge benytter linjer og utstyr i Sverige og blir dermed omfattet av den svenske loven.

FRA-loven synliggjør hvor grenseløs Internettverden er: Norske myndigheter bestemmer ikke uten videre hvilke regler som skal gjelde for kommunikasjon mellom to personer som begge er norske statsborgere og befinner seg i Norge. FRA-loven tydeliggjør også konflikten mellom etterretning og personvern og synliggjør overvåkning for offentligheten.

Jeg tror det fremstår som komplisert for den enkelte å forholde seg til overvåkning av elektronisk kommunikasjon. Ulempen er at vi ikke får tilstrekkelig bred debatt om hvilken balanse vi skal ha mellom personvern og etterretning.

(kilder: Datatilsynet og Post-og teletilsynet)